100 bài tiểu luận hay nhất mọi thời đại năm 2023
Ngày xưa ở một xóm nhỏ nơi miền núi xa xôi, có một căn nhà nho nhỏ xinh xinh nằm về cuối xóm, dưới một chân đồi mà người ta thường gọi là đồi đá, vì ở trên đồi ngoài đá ra thì hầu như chẳng có gì khác. Bao quanh căn nhà nhỏ xinh xắn này là một khoảnh đất trống không lớn lắm, do hai anh em mồ côi cha mẹ từ xa đến đây khai khẩn và đang cùng nhau chung sống. Show Nói mãi mà em không nghe theo nên cuối cùng Minh quyết định một mình ra đi. Hai anh em bịn rịn chia tay nhau, Minh em đứng nhìn theo bóng anh mình đi xa dần mãi cho đến khi khuất hẳn
vào mấy hàng cây. Cậu quay về nhà mà rưng rưng nước mắt... Nguyễn Minh Châu Mua sách qua Amazon sẽ được gửi đến tận nhà - trên toàn nước Mỹ, Canada, Âu châu và Úc châu. Các bạn, đó là sự thật: cuối thập kỷ tiếp cận.Nó là một thập kỷ khó khăn, gây lo lắng, bị tổn hại về mặt đạo đức, nhưng ít nhất nó đã được cư trú bởi một số văn học tốt chết tiệt.Chúng tôi sẽ đưa lớp lót bạc của chúng tôi nơi chúng tôi có thể. Vì vậy, cũng như nghĩa vụ thần thánh của chúng tôi là một trang web văn học và văn hóa, mặc dù với nhận thức đầy đủ về bản chất có khả năng không có kết quả và vô tận của nhiệm vụ trong những tuần tới, chúng tôi sẽ xem xét tốt nhất và quan trọng nhất (những điều nàyKhông phải lúc nào cũng giống nhau) những cuốn sách của thập kỷ đó.Tất nhiên, chúng tôi sẽ làm điều này bằng nhiều danh sách.Chúng tôi bắt đầu với những cuốn tiểu thuyết ra mắt hay nhất, các bộ sưu tập truyện ngắn hay nhất, tập thơ hay nhất và hồi ký hay nhất của thập kỷ, và chúng tôi đã đạt đến danh sách thứ năm trong loạt bài của chúng tôi: Bộ sưu tập tiểu luận hay nhất được xuất bản bằng tiếng Anh từ năm 2010 và 2019. Các cuốn sách sau đây đã được chọn sau nhiều cuộc tranh luận (và một số vòng bỏ phiếu) bởi các nhân viên trung tâm văn học.Nước mắt tràn ra, cảm xúc bị tổn thương, sách được đọc lại.Và như bạn sẽ sớm thấy, chúng tôi đã có một thời gian khó khăn khi chọn chỉ mười người vì vậy chúng tôi cũng đã bao gồm một danh sách các ý kiến bất đồng, và một danh sách dài hơn về các rans.Như mọi khi, miễn phí để thêm bất kỳ mục yêu thích nào của riêng bạn mà chúng tôi đã bỏ lỡ trong các ý kiến dưới đây. *** Top TenOliver Sacks, Mind Mind Eye (2010)Đến cuối đời, có thể nghi ngờ hoặc cảm thấy rằng nó sắp kết thúc, Tiến sĩ Oliver Sacks có xu hướng tập trung nỗ lực của mình vào các dự án trí tuệ như đang di chuyển (một cuốn hồi ký), dòng sông ý thức (lịch sử trí tuệ lai), và ảo giác (thiền dài về sách, những gì khác, ảo giác).Nhưng vào năm 2010, anh ấy đã cho chúng tôi một tác phẩm kinh điển hơn theo phong cách đầu tiên khiến anh ấy nổi tiếng, một hình thức anh ấy đã cách mạng và đưa vào kinh điển văn học đương đại: nghiên cứu trường hợp y tế như bài tiểu luận.Trong mắt tâm trí, các bao tải tập trung vào tầm nhìn, mở rộng quan niệm nắm lấy không chỉ cách chúng ta nhìn thế giới, mà còn cả cách chúng ta ánh xạ thế giới đó lên bộ não của chúng ta khi mắt chúng ta nhắm nghiền và chúng ta giao tiếp với những suy nghĩ sâu sắc hơn của ý thức.Chuyển tiếp lịch sử của bệnh nhân và các nhân vật công cộng, cũng như tiền sử ung thư mắt của chính anh ta (tình trạng cuối cùng sẽ lan rộng và đóng góp cho cái chết của anh ta), bao tải sử dụng tầm nhìn như một ống kính để xem tất cả những gì làm cho chúng ta trở thành con người, những gì ràng buộcChúng tôi cùng nhau, và những gì khiến chúng tôi đau đớn.Các bài tiểu luận tạo nên bộ sưu tập này là những bao tải tinh túy: nhạy cảm, tìm kiếm, với một chuyên môn truyền tải thông tin khoa học và thử nghiệm về mặt chúng ta không chỉ có thể hiểu, mà còn mở rộng cách chúng ta thấy cuộc sống tiếp tục xung quanh chúng ta.Các nghiên cứu trường hợp của Stereo Sue, Hồi của nghệ sĩ piano hòa nhạc Lillian Kalir, và của Howard, tiểu thuyết gia bí ẩn không còn có thể đọc được, là những điểm nổi bật của bộ sưu tập, nhưng mỗi bài tiểu luận là một loại đá quý, được khai thác và đánh bóng bởi một trong nhữngnhững người kể chuyện vĩ đại trong thời đại của chúng ta. & nbsp;–Dwyer Murphy, biên tập viên quản lý Crimereads John Jeremiah Sullivan, Pulphead (2011)Bài tiểu luận của Mỹ đã có một khoảnh khắc vào đầu thập kỷ, và Pulphead bị đập ở giữa.Không có bất kỳ dữ liệu khó nào, tôi có thể nói với bạn rằng bộ sưu tập tạp chí của John Jeremiah Sullivan này có tính năng được xuất bản chủ yếu trong GQ, nhưng cũng trong bài đánh giá của Paris, và Harper's là cuốn sách đầy đủ của bài tiểu luận mà hầu hết những người bạn văn học của tôi đã đọc kể từ khi trượtHướng tới Bethlehem, và có lẽ là một trong những cuốn sách đầy đủ của các bài tiểu luận mà họ thậm chí đã nghe nói đến. Vâng, tất cả chúng tôi đã chọn một cái tốt.Mỗi bài tiểu luận trong Pulphead đều xuất sắc và giải trí, và chiếu sáng một góc nhỏ của trải nghiệm Mỹ, ngay cả khi đó chỉ là một ngôi nhà, với Sullivan và một nhà văn già nua bên trong; Phù hợp, nó đã giành được một giải thưởng tạp chí quốc gia và giải thưởng Pushcart).Nhưng họ về cái gì?Oh, Axl Rose, Christian Rock Festivals, Sống xung quanh việc quay phim One Tree Hill, Phong trào Tiệc trà, Michael Jackson, Bunny Wailer, Ảnh hưởng của động vật, và bởi Thiên Chúa, Miz (của thế giới thực/Quy tắc đường bộ thách thức nổi tiếng). Nhưng như Dan Kois đã chỉ ra, những gì kết nối các bài tiểu luận này, ngoài giai điệu chung và sự xuất sắc của họ, là sự tò mò thiết yếu của tác giả của họ về thế giới, con mắt của anh ấy về chi tiết hoàn hảo, và sự hài hước tuyệt vời của anh ấy trong việc tiết lộ cả đối tượng của anh ấy vàFoibles của chính anh ấy.Chúng cũng được viết rất tốt, rút ra nhiều từ các kỹ thuật hư cấu và thủ công câu, những thú vui văn học của họ đến mức nghiêm trọng và đáng chú ý đến nỗi James Wood bắt đầu đánh giá về bộ sưu tập ở New Yorker với một bài kiểm tra: Những câu sau đây là những câu sau của các bài tiểu luận hoặctruyện ngắn? ”(Đó không phải là một bài kiểm tra khó, xem xét bối cảnh.) It’s hard not to feel, reading this collection, like someone reached into your brain, took out the half-baked stuff you talk about with your friends, researched it, lived it, and represented it to you smarter and better and more thoroughly than you ever could. So read it in awe if you must, but read it. –Emily Temple, Senior Editor Aleksandar Hemon, The Book of My Lives (2013)Such is the sentence-level virtuosity of Aleksandar Hemon—the Bosnian-American writer, essayist, and critic—that throughout his career he has frequently been compared to the granddaddy of borrowed language prose stylists: Vladimir Nabokov. While it is, of course, objectively remarkable that anyone could write so beautifully in a language they learned in their twenties, what I admire most about Hemon’s work is the way in which he infuses every essay and story and novel with both a deep humanity and a controlled (but never subdued) fury. He can also be damn funny. Hemon grew up in Sarajevo and left in 1992 to study in Chicago, where he almost immediately found himself stranded, forced to watch from afar as his beloved home city was subjected to a relentless four-year bombardment, the longest siege of a capital in the history of modern warfare. This extraordinary memoir-in-essays is many things: it’s a love letter to both the family that raised him and the family he built in exile; it’s a rich, joyous, and complex portrait of a place the 90s made synonymous with war and devastation; and it’s an elegy for the wrenching loss of precious things. There’s an essay about coming of age in Sarajevo and another about why he can’t bring himself to leave Chicago. There are stories about relationships forged and maintained on the soccer pitch or over the chessboard, and stories about neighbors and mentors turned monstrous by ethnic prejudice. As a chorus they sing with insight, wry humor, and unimaginable sorrow. I am not exaggerating when I say that the collection’s devastating final piece, “The Aquarium”—which details his infant daughter’s brain tumor and the agonizing months which led up to her death—remains the most painful essay I have ever read. –Dan Sheehan, Book Marks Editor Robin Wall Kimmerer, Braiding Sweetgrass (2013)Of every essay in my relentlessly earmarked copy of Braiding Sweetgrass, Dr. Robin Wall Kimmerer’s gorgeously rendered argument for why and how we should keep going, there’s one that especially hits home: her account of professor-turned-forester Franz Dolp. When Dolp, several decades ago, revisited the farm that he had once shared with his ex-wife, he found a scene of destruction: The farm’s new owners had razed the land where he had tried to build a life. “I sat among the stumps and the swirling red dust and I cried,” he wrote in his journal. So many in my generation (and younger) feel this kind of helplessness–and considerable rage–at finding ourselves newly adult in a world where those in power seem determined to abandon or destroy everything that human bodies have always needed to survive: air, water, land. Asking any single book to speak to this helplessness feels unfair, somehow; yet, Braiding Sweetgrass does, by weaving descriptions of indigenous tradition with the environmental sciences in order to show what survival has looked like over the course of many millennia. Kimmerer’s essays describe her personal experience as a Potawotami woman, plant ecologist, and teacher alongside stories of the many ways that humans have lived in relationship to other species. Whether describing Dolp’s work–he left the stumps for a life of forest restoration on the Oregon coast–or the work of others in maple sugar harvesting, creating black ash baskets, or planting a Three Sisters garden of corn, beans, and squash, she brings hope. “In ripe ears and swelling fruit, they counsel us that all gifts are multiplied in relationship,” she writes of the Three Sisters, which all sustain one another as they grow. “This is how the world keeps going.” –Corinne Segal, Senior Editor Hilton Als, White Girls (2013)In a world where we are so often reduced to one essential self, Hilton Als’ breathtaking book of critical essays, White Girls, which meditates on the ways he and other subjects read, project and absorb parts of white femininity, is a radically liberating book. It’s one of the only works of critical thinking that doesn’t ask the reader, its author or anyone he writes about to stoop before the doorframe of complete legibility before entering. Something he also permitted the subjects and readers of his first book, the glorious book-length essay, The Women, a series of riffs and psychological portraits of Dorothy Dean, Owen Dodson, and the author’s own mother, among others. One of the shifts of that book, uncommon at the time, was how it acknowledges the way we inhabit bodies made up of variously gendered influences. To read White Girls now is to experience the utter freedom of this gift and to marvel at Als’ tremendous versatility and intelligence. Ông dễ dàng là nhà phê bình người Mỹ tài năng đa dạng nhất còn sống.Anh ấy có thể viết vào các thể loại như nhạc pop và phim, nơi trở thành một phần của khán giả là một tưởng tượng xảy ra trong bóng tối.Anh ấy cũng có dây đủ để biết thế giới nghệ thuật xây dựng danh tiếng trên cái gật đầu của những người bảo trợ trắng giàu có, một vụ va chạm đáng kể trong thời gian Jean-Michel Basquiat là nghệ sĩ hiện đại đắt nhất của Mỹ.ALS xông hơi và luôn luôn nắm bắt được hiệu suất có nghĩa là anh ấy đặc biệt tốt trong việc mô tả hiệu ứng của nghệ thuật không ổn định và không ổn định và được xây dựng dựa trên sự pha trộn của các khái niệm trang điểm và thực tế khó khăn của chúng đối với hành vi, như chủng tộc.Viết trên Flannery O hèConnor chẳng hạn, anh ta một mình đặt một ngón tay vào sự kết hợp khó chịu và không thể tránh khỏi của cô ấy giữa màu đen và trắng, thiêng liêng và tục tĩu, shit và các ngôi sao.Từ Eminem đến Richard Pryor, André Leon Talley đến Michael Jackson, ALS bước vào cuộc sống và công việc của nhiều nghệ sĩ ở đây, những người biến niềm đam mê của chủng tộc và với độ trắng thành cơn giận dữ và bài hát và mô tả sự phức tạp của vẻ đẹp của họ như cuộc sống của anh ấy phụ thuộc vào nó.Ngoài ra còn có những cuốn hồi ký ngắn ở đây sẽ ngăn trái tim bạn.Đây là một công việc thiết yếu để hiểu văn hóa Mỹ. & NBSP;MạnhJohn Freeman, biên tập viên điều hành Eula Biss, về miễn dịch (2014)Chúng ta di chuyển qua thế giới như thể chúng ta có thể bảo vệ bản thân khỏi vô số nguy hiểm của nó, thực hiện những gì chúng ta có trong nỗ lực để giữ những nỗi sợ hãi tập hợp ở rìa của bất kỳ cuộc sống nào: mất mát, bệnh tật, thảm họa, cái chết.Chính những nỗi sợ hãi này đã được điều chỉnh bởi sự ra đời của đứa con đầu lòng của cô ấy mà Eula Biss phải đối mặt trong bộ sưu tập tiểu luận năm 2014 của cô ấy, về sự miễn dịch.Như bất kỳ nhà tiểu luận tuyệt vời nào, BISS di chuyển ra ngoài trong các vòng tròn đồng tâm từ quan điểm rất riêng tư của cô về thế giới để tiết lộ những sự thật rộng lớn hơn, khám phá ra khi cô làm một nền văn hóa được tiêu thụ bởi sự lo lắng về độc tính lan tỏa của cuộc sống đương đại.Khi BISS thẩm vấn văn hóa này, đặc quyền, về độ trắng của cô ấy, cô ấy tự thẩm vấn, đặt câu hỏi về những cách mỏng manh trong đó chúng ta tự trang bị cho khoa học hoặc mê tín chống lại sự tạp chí của sự tồn tại hàng ngày. Năm năm kể từ khi xuất bản, thật mất tinh thần khi miễn trừ cảm thấy cấp bách (và cần thiết) một sự bảo vệ của khoa học cơ bản hơn bao giờ hết.Việc tiêm phòng, chúng ta học, có nguồn gốc từ Vacca, đối với con bò sau khi khám phá thế kỷ 17 rằng một ứng dụng nhỏ của cockpox thường đủ để tiêm chủng chống lại bệnh đậu mùachương trình nghị sự.Nhưng Biss không bao giờ mắng hay coi thường nỗi sợ hãi của người khác, và trong sự hào phóng và cởi mở của cô ấy sẽ tạo ra một mánh khóe gọn gàng (và quan trọng)Luôn luôn là như vậy, dễ thấm, dễ bị tổn thương, nhưng mạnh mẽ hơn nhiều so với chúng ta nghĩ. & NBSP;Kim cương, Tổng biên tập & NBSP; Rebecca Solnit, mẹ của tất cả các câu hỏi (2016)Khi bài tiểu luận của Rebecca Solnit, những người đàn ông giải thích những điều cho tôi, đã được xuất bản năm 2008, nó nhanh chóng trở thành một hiện tượng văn hóa không giống như bất kỳ hầu hết mọi thứ khác trong ký ức gần đây, việc gán ngôn ngữ cho một hành vi mà hầu hết mọi phụ nữ đã chứng kiếnQuá trình xác định hành vi đó, thúc đẩy một phong trào, trực tuyến và ngoại tuyến, để chia sẻ những cách mà sự kiêu ngạo gia trưởng đã giao thoa tất cả cuộc sống của chúng ta.., những gì các tổ chức đã được đưa ra để hạn chế nó, và những gì xảy ra khi nó được phụ nữ sử dụng.Solnit có một món quà đơn lẻ để mô tả và giải mã các động lực sai lầm chi phối thế giới phổ biến đến mức chúng có vẻ vô hình và bạo lực giới tính phổ biến đến mức dường như không đáng kể;Việc đặt tên này rất mạnh mẽ, và nó mở ra không gian để chia sẻ những câu chuyện hình thành cuộc sống của chúng ta. Người mẹ của tất cả các câu hỏi, bao gồm các bài tiểu luận được viết từ năm 2014 đến 2016, theo nhiều cách đã trang bị cho chúng ta một số công cụ cần thiết để sống sót sau những năm của Trump, trong đó nhiều người trong chúng ta và đặc biệt là phụ nữ đã tiếp tục nghe thấyNhững người nắm quyền lực mà những thứ chúng ta nhìn thấy và nghe không tồn tại và không bao giờ tồn tại.Solnit cũng thừa nhận rằng các nhãn hiệu như người phụ nữ, người Hồi giáo và các nhãn hiệu giới khác, là những danh tính chất lỏng trong thực tế;Khi xem xét cuốn sách dành cho người New York, Moira Donegan đã đề xuất rằng, một định nghĩa làm việc hữu ích của một người phụ nữ có thể là 'một người trải nghiệm sai lầm.'Thông qua khả năng không nói, những gì được xã hội chấp nhận đôi khi trở nên không thể chịu đựng được.Công việc kể chuyện này luôn luôn quan trọng;Nó tiếp tục rất quan trọng, và trong cuốn sách này, nó được thực hiện một cách xuất sắc. & NBSP;Sọcorinne Segal, biên tập viên cao cấp Valeria Luiselli, Tell Me How It Ends (2017)The newly minted MacArthur fellow Valeria Luiselli’s four-part (but really six-part) essay Tell Me How It Ends: An Essay in Forty Questions was inspired by her time spent volunteering at the federal immigration court in New York City, working as an interpreter for undocumented, unaccompanied migrant children who crossed the U.S.-Mexico border. Written concurrently with her novel Lost Children Archive (a fictional exploration of the same topic), Luiselli’s essay offers a fascinating conceit, the fashioning of an argument from the questions on the government intake form given to these children to process their arrivals. (Aside from the fact that this essay is a heartbreaking masterpiece, this is such a good conceit—transforming a cold, reproducible administrative document into highly personal literature.) Luiselli interweaves a grounded discussion of the questionnaire with a narrative of the road trip Luiselli takes with her husband and family, across America, while they (both Mexican citizens) wait for their own Green Card applications to be processed. It is on this trip when Luiselli reflects on the thousands of migrant children mysteriously traveling across the border by themselves. But the real point of the essay is to actually delve into the real stories of some of these children, which are agonizing, as well as to gravely, clearly expose what literally happens, procedural, when they do arrive—from forms to courts, as they’re swallowed by a bureaucratic vortex. Amid all of this, Luiselli also takes on more, exploring the larger contextual relationship between the United States of America and Mexico (as well as other countries in Central America, more broadly) as it has evolved to our current, adverse moment. Tell Me How It Ends is so small, but it is so passionate and vigorous: it desperately accomplishes in its less-than-100-pages-of-prose what centuries and miles and endless records of federal bureaucracy have never been able, and have never cared, to do: reverse the dehumanization of Latin American immigrants that occurs once they set foot in this country. –Olivia Rutigliano, CrimeReads Editorial Fellow Zadie Smith, Feel Free (2018)In the essay “Meet Justin Bieber!” in Feel Free, Zadie Smith writes that her interest in Justin Bieber is not an interest in the interiority of the singer himself, but in “the idea of the love object”. This essay—in which Smith imagines a meeting between Bieber and the late philosopher Martin Buber (“Bieber and Buber are alternative spellings of the same German surname,” she explains in one of many winning footnotes. “Who am I to ignore these hints from the universe?”). Smith allows that this premise is a bit premise-y: “I know, I know.” Still, the resulting essay is a very funny, very smart, and un-tricky exploration of individuality and true “meeting,” with a dash of late capitalism thrown in for good measure. The melding of high and low culture is the bread and butter of pretty much every prestige publication on the internet these days (and certainly of the Twitter feeds of all “public intellectuals”), but the essays in Smith’s collection don’t feel familiar—perhaps because hers is, as we’ve long known, an uncommon skill. Though I believe Smith could probably write compellingly about anything, she chooses her subjects wisely. She writes with as much electricity about Brexit as the aforementioned Beliebers—and each essay is utterly engrossing. “She contains multitudes, but her point is we all do,” writes Hermione Hoby in her review of the collection in The New Republic. “At the same time, we are, in our endless difference, nobody but ourselves.” –Jessie Gaynor, Social Media Editor Tressie McMillan Cottom, Thick: And Other Essays (2019)Tressie McMillan Cottom is an academic who has transcended the ivory tower to become the sort of public intellectual who can easily appear on radio or television talk shows to discuss race, gender, and capitalism. Her collection of essays reflects this duality, blending scholarly work with memoir to create a collection on the black female experience in postmodern America that’s “intersectional analysis with a side of pop culture.” The essays range from an analysis of sexual violence, to populist politics, to social media, but in centering her own experiences throughout, the collection becomes something unlike other pieces of criticism of contemporary culture. In explaining the title, she reflects on what an editor had said about her work: “I was too readable to be academic, too deep to be popular, too country black to be literary, and too naïve to show the rigor of my thinking in the complexity of my prose. I had wanted to create something meaningful that sounded not only like me, but like all of me. It was too thick.” One of the most powerful essays in the book is “Dying to be Competent” which begins with her unpacking the idiocy of LinkedIn (and the myth of meritocracy) and ends with a description of her miscarriage, the mishandling of black woman’s pain, and a condemnation of healthcare bureaucracy. A finalist for the 2019 National Book Award for Nonfiction, Thick confirms McMillan Cottom as one of our most fearless public intellectuals and one of the most vital. –Emily Firetog, Deputy Editor *** Dissenting OpinionsThe following books were just barely nudged out of the top ten, but we (or at least one of us) couldn’t let them pass without comment. Elif Batuman, The Possessed (2010)In The Possessed Elif Batuman indulges her love of Russian literature and the result is hilarious and remarkable. Each essay of the collection chronicles some adventure or other that she had while in graduate school for Comparative Literature and each is more unpredictable than the next. There’s the time a “well-known 20th-centuryist” gave a graduate student the finger; and the time when Batuman ended up living in Samarkand, Uzbekistan, for a summer; and the time that she convinced herself Tolstoy was murdered and spent the length of the Tolstoy Conference in Yasnaya Polyana considering clues and motives. Rich in historic detail about Russian authors and literature and thoughtfully constructed, each essay is an amalgam of critical analysis, cultural criticism, and serious contemplation of big ideas like that of identity, intellectual legacy, and authorship. With wit and a serpentine-like shape to her narratives, Batuman adopts a form reminiscent of a Socratic discourse, setting up questions at the beginning of her essays and then following digressions that more or less entreat the reader to synthesize the answer for herself. The digressions are always amusing and arguably the backbone of the collection, relaying absurd anecdotes with foreign scholars or awkward, surreal encounters with Eastern European strangers. Central also to the collection are Batuman’s intellectual asides where she entertains a theory—like the “problem of the person”: the inability to ever wholly capture one’s character—that ultimately layer the book’s themes. “You are certainly my most entertaining student,” a professor said to Batuman. But she is also curious and enthusiastic and reflective and so knowledgeable that she might even convince you (she has me!) that you too love Russian literature as much as she does. –Eleni Theodoropoulos, Editorial Fellow Roxane Gay, Bad Feminist (2014)Roxane Gay’s now-classic essay collection is a book that will make you laugh, think, cry, and then wonder, how can cultural criticism be this fun? My favorite essays in the book include Gay’s musings on competitive Scrabble, her stranded-in-academia dispatches, and her joyous film and television criticism, but given the breadth of topics Roxane Gay can discuss in an entertaining manner, there’s something for everyone in this one. This book is accessible because feminism itself should be accessible – Roxane Gay is as likely to draw inspiration from YA novels, or middle-brow shows about friendship, as she is to introduce concepts from the academic world, and if there’s anyone I trust to bridge the gap between high culture, low culture, and pop culture, it’s the Goddess of Twitter. I used to host a book club dedicated to radical reads, and this was one of the first picks for the club; a week after the book club met, I spied a few of the attendees meeting in the café of the bookstore, and found out that they had bonded so much over discussing Bad Feminist that they couldn’t wait for the next meeting of the book club to keep discussing politics and intersectionality, and that, in a nutshell, is the power of Roxane. –Molly Odintz, CrimeReads Associate Editor Rivka Galchen, Little Labors (2016)Generally, I find stories about the trials and tribulations of child-having to be of limited appeal—useful, maybe, insofar as they offer validation that other people have also endured the bizarre realities of living with a tiny human, but otherwise liable to drift into the musings of parents thrilled at the simple fact of their own fecundity, as if they were the first ones to figure the process out (or not). But Little Labors is not simply an essay collection about motherhood, perhaps because Galchen initially “didn’t want to write about” her new baby—mostly, she writes, “because I had never been interested in babies, or mothers; in fact, those subjects had seemed perfectly not interesting to me.” Like many new mothers, though, Galchen soon discovered her baby—which she refers to sometimes as “the puma”—to be a preoccupying thought, demanding to be written about. Galchen’s interest isn’t just in her own progeny, but in babies in literature (“Literature has more dogs than babies, and also more abortions”), The Pillow Book, the eleventh-century collection of musings by Sei Shōnagon, and writers who are mothers. There are sections that made me laugh out loud, like when Galchen continually finds herself in an elevator with a neighbor who never fails to remark on the puma’s size. There are also deeper, darker musings, like the realization that the baby means “that it’s not permissible to die. There are days when this does not feel good.” It is a slim collection that I happened to read at the perfect time, and it remains one of my favorites of the decade. –Emily Firetog, Deputy Editor Charlie Fox, This Young Monster (2017)On social media as in his writing, British art critic Charlie Fox rejects lucidity for allusion and doesn’t quite answer the Twitter textbox’s persistent question: “What’s happening?” These days, it’s hard to tell. This Young Monster (2017), Fox’s first book,was published a few months after Donald Trump’s election, and at one point Fox takes a swipe at a man he judges “direct from a nightmare and just a repulsive fucking goon.” Fox doesn’t linger on politics, though, since most of the monsters he looks at “embody otherness and make it into art, ripping any conventional idea of beauty to shreds and replacing it with something weird and troubling of their own invention.” If clichés are loathed because they conform to what philosopher Georges Bataille called “the common measure,” then monsters are rebellious non-sequiturs, comedic or horrific derailments from a classical ideal. Perverts in the most literal sense, monsters have gone astray from some “proper” course. The book’s nine chapters, which are about a specific monster or type of monster, are full of callbacks to familiar and lesser-known media. Fox cites visual art, film, songs, and books with the screwy buoyancy of a savant. Take one of his essays, “Spook House,” framed as a stage play with two principal characters, Klaus (“an intoxicated young skinhead vampire”) and Hermione (“a teen sorceress with green skin and jet-black hair” who looks more like The Wicked Witch than her namesake). The chorus is a troupe of trick-or-treaters. Using the filmmaker Cameron Jamie as a starting point, the rest is free association on gothic decadence and Detroit and L.A. as cities of the dead. All the while, Klaus quotes from Artforum, Dazed & Confused, and Time Out.It’s a technical feat that makes fictionalized dialogue a conveyor belt for cultural criticism. In Fox’s imagination, David Bowie and the Hydra coexist alongside Peter Pan, Dennis Hopper, and the maenads. Fox’s book reaches for the monster’s mask, not really to peel it off but to feel and smell the rubber schnoz, to know how it’s made before making sure it’s still snugly set. With a stylistic blend of arthouse suavity and B-movie chic, This Young Monster considers how monsters in culture are made. Aren’t the scariest things made in post-production? Isn’t the creature just duplicity, like a looping choir or a dubbed scream? –Aaron Robertson, Assistant Editor Elena Passarello, Animals Strike Curious Poses (2017)Elena Passarello’s collection of essays Animals Strike Curious Poses picks out infamous animals and grants them the voice, narrative, and history they deserve. Not only is a collection like this relevant during the sixth extinction but it is an ambitious historical and anthropological undertaking, which Passarello has tackled with thorough research and a playful tone that rather than compromise her subject, complicates and humanizes it. Passarello’s intention is to investigate the role of animals across the span of human civilization and in doing so, to construct a timeline of humanity as told through people’s interactions with said animals. “Of all the images that make our world, animal images are particularly buried inside us,” Passarello writes in her first essay, to introduce us to the object of the book and also to the oldest of her chosen characters: Yuka, a 39,000-year-old mummified woolly mammoth discovered in the Siberian permafrost in 2010. It was an occasion so remarkable and so unfathomable given the span of human civilization that Passarello says of Yuka: “Since language is epically younger than both thought and experience, ‘woolly mammoth’ means, to a human brain, something more like time.” The essay ends with a character placing a hand on a cave drawing of a woolly mammoth, accompanied by a phrase which encapsulates the author’s vision for the book: “And he becomes the mammoth so he can envision the mammoth.” In Passarello’s hands the imagined boundaries between the animal, natural, and human world disintegrate and what emerges is a cohesive if baffling integrated history of life. With the accuracy and tenacity of a journalist and the spirit of a storyteller, Elena Passarello has assembled a modern bestiary worthy of contemplation and awe. –Eleni Theodoropoulos, Editorial Fellow Esmé Weijun Wang, The Collected Schizophrenias (2019)Esmé Weijun Wang’s collection of essays is a kaleidoscopic look at mental health and the lives affected by the schizophrenias. Each essay takes on a different aspect of the topic, but you’ll want to read them together for a holistic perspective. Esmé Weijun Wang generously begins The Collected Schizophrenias by acknowledging the stereotype, “Schizophrenia terrifies. It is the archetypal disorder of lunacy.” From there, she walks us through the technical language, breaks down the Diagnostic and Statistical Manual (DSM-5)’s clinical definition. And then she gets very personal, telling us about how she came to her own diagnosis and the way it’s touched her daily life (her relationships, her ideas about motherhood). Esmé Weijun Wang is uniquely situated to write about this topic. As a former lab researcher at Stanford, she turns a precise, analytical eye to her experience while simultaneously unfolding everything with great patience for her reader. Throughout, she brilliantly dissects the language around mental health. (On saying “a person living with bipolar disorder” instead of using “bipolar” as the sole subject: “…we are not our diseases. We are instead individuals with disorders and malfunctions. Our conditions lie over us like smallpox blankets; we are one thing and the illness is another.”) She pinpoints the ways she arms herself against anticipated reactions to the schizophrenias: high fashion, having attended an Ivy League institution. In a particularly piercing essay, she traces mental illness back through her family tree. She also places her story within more mainstream cultural contexts, calling on groundbreaking exposés about the dangerous of institutionalization and depictions of mental illness in television and film (like the infamous Slender Man case, in which two young girls stab their best friend because an invented Internet figure told them to). At once intimate and far-reaching, The Collected Schizophrenias is an informative and important (and let’s not forget artful) work. I’ve never read a collection quite so beautifully-written and laid-bare as this. –Katie Yee, Book Marks Assistant Editor Ross Gay, Cuốn sách của Delights (2019)Khi Ross Gay bắt đầu viết những gì sẽ trở thành cuốn sách thú vui, ông đã hình dung nó như một dự án của các bài tiểu luận hàng ngày, mỗi người tập trung vào một khoảnh khắc hoặc điểm vui thích trong ngày của ông.Kế hoạch này nhanh chóng tan rã;Vào ngày thứ tư, anh ấy đã bỏ qua nhiệm vụ tự áp đặt của mình và quyết định & nbsp; để tôn vinh và tình yêu, thích thú khi thổi bay nó..về những thú vui, lang thang từ những khoảnh khắc kết nối với người lạ đến một bóng của & nbsp; Red Red Tôi không nghĩ rằng tôi thực sự có lời nói, một văn bản từ một người bạn đang đọc & nbsp;Hướng dẫn tay trên lưng tôi, nói rằng mọi thứ đều có thể.Mọi thứ." Gay không nán lại bất kỳ một chủ đề nào lâu dài, tạo ra cảm giác rằng niềm vui là một sản phẩm không phải là hoàn cảnh giảm nhẹ, mà là sự chú ý của chúng tôi;Sự đồng ý của anh ấy với các khả năng của một ngày, và nhận thức về tất cả những khoảnh khắc nhỏ tạo ra niềm vui, là một hình mẫu cho cuộc sống giữa các phe phái chiến tranh của nền kinh tế chú ý.Những khoảnh khắc nhỏ này bao gồm từ vật lý, một người lạ, cấy ghép Fig Cuttings đến tâm linh và triết học, tạo ấn tượng khi ngồi bên cạnh đồng tính trong khu vườn của mình khi anh ta nghĩ to trong thời gian thực.Nó là một đặc quyền để lắng nghe.Sọcorinne Segal, biên tập viên cao cấp *** Đề cập đáng kínhMột lựa chọn các cuốn sách khác mà chúng tôi đã xem xét nghiêm túc cho cả hai danh sách mà chỉ cần thêm vào nó (và vì các quyết định rất khó). Terry Castle, giáo sư và các tác phẩm khác (2010) · Joyce Carol Oates, ở Rough Country (2010) · Geoff Dyer, còn được gọi là điều kiện con người (2011).Natasha Wimmer, giữa ngoặc đơn (2011) · Dubravka Ugresic, tr.David Williams, Văn hóa Karaoke (2011) · Tom Bissell, Giờ ma thuật (2012) & NBSP; · Kevin Young, The Grey Album (2012), Giá và mật ong (2012) · Herta Müller, tr.Geoffrey Mulligan, Cristina và Double của cô (2013) · Leslie Jamison, kỳ thi đồng cảm (2014) & nbsp;, Loitering (2015) · Wendy Walters, Multiply/Divide (2015) · Colm Tóibín, trên Elizabeth Bishop (2015) · & nbsp; Renee Gladman, Calamities (2016) & NBSP;The Fire lần này (2016) & nbsp; · Lindy West, Shrill (2016) & nbsp; · Mary Oliver, thượng nguồn (2016) & nbsp;& nbsp; · Mark Greif, chống lại mọi thứ (2016) & nbsp;2017) & nbsp; · J.M. Coetzee, Tiểu luận muộn: 2006-2017 (2017); · Tom McCarthy, máy đánh chữ, bom, sứa (2017) & nbsp;; · & Nbsp; Samantha Irby, chúng ta không bao giờ gặp nhau trong đời thực (2017) & nbsp;Chúng ta đang làm ở đây?(2018) & nbsp;& nbsp; · Rachel Cusk, Coventry (2019) & nbsp;; · Margaret Renkl, Di cư muộn (2019) & nbsp;· Joyce Carol Oates, In Rough Country (2010) · Geoff Dyer, Otherwise Known as the Human Condition (2011) · Christopher Hitchens, Arguably (2011) · Roberto Bolaño, tr. Natasha Wimmer, Between Parentheses (2011) · Dubravka Ugresic, tr. David Williams, Karaoke Culture (2011) · Tom Bissell, Magic Hours (2012) · Kevin Young, The Grey Album (2012) · William H. Gass, Life Sentences: Literary Judgments and Accounts (2012) · Mary Ruefle, Madness, Rack, and Honey (2012) · Herta Müller, tr. Geoffrey Mulligan, Cristina and Her Double (2013) · Leslie Jamison, The Empathy Exams (2014) · Meghan Daum, The Unspeakable (2014) · Daphne Merkin, The Fame Lunches (2014) · Charles D’Ambrosio, Loitering (2015) · Wendy Walters, Multiply/Divide (2015) · Colm Tóibín, On Elizabeth Bishop (2015) · Renee Gladman, Calamities (2016) · Jesmyn Ward, ed. The Fire This Time (2016) · Lindy West, Shrill (2016) · Mary Oliver, Upstream (2016) · Emily Witt, Future Sex (2016) · Olivia Laing, The Lonely City (2016) · Mark Greif, Against Everything (2016) · Durga Chew-Bose, Too Much and Not the Mood (2017) · Sarah Gerard, Sunshine State (2017) · Jim Harrison, A Really Big Lunch (2017) · J.M. Coetzee, Late Essays: 2006-2017 (2017) · Melissa Febos, Abandon Me (2017) · Louise Glück, American Originality (2017) · Joan Didion, South and West (2017) · Tom McCarthy, Typewriters, Bombs, Jellyfish (2017) · Hanif Abdurraqib, They Can’t Kill Us Until they Kill Us (2017) · Ta-Nehisi Coates, We Were Eight Years in Power (2017) · Samantha Irby, We Are Never Meeting in Real Life (2017) · Alexander Chee, How to Write an Autobiographical Novel (2018) · Alice Bolin, Dead Girls (2018) · Marilynne Robinson, What Are We Doing Here? (2018) · Lorrie Moore, See What Can Be Done (2018) · Maggie O’Farrell, I Am I Am I Am (2018) · Ijeoma Oluo, So You Want to Talk About Race (2018) · Rachel Cusk, Coventry (2019) · Jia Tolentino, Trick Mirror (2019) · Emily Bernard, Black is the Body (2019) · Toni Morrison, The Source of Self-Regard (2019) · Margaret Renkl, Late Migrations (2019) · Rachel Munroe, Savage Appetites (2019) · Robert A. Caro, Working (2019) · Arundhati Roy, My Seditious Heart (2019). Bài tiểu luận vĩ đại nhất mọi thời đại là gì?Bài tiểu luận hay nhất mọi thời đại - xếp hạng.. Trên 11 danh sách.James Baldwin - Ghi chú của một người con trai bản địa (1955). Trên 6 danh sách.George Orwell - Chụp một con voi (1936) E.B.Trắng - Một lần nữa đến hồ (1941) Joan Didion - Tạm biệt tất cả những điều đó (1968). Trên 5 danh sách.Joan Didion - Về việc giữ một cuốn sổ (1968) Annie Dillard - Total Eclipse (1982). Ai được biết đến như là cha của các bài tiểu luận tiếng Anh?Geoffrey Chaucer.Ông được sinh ra ở London vào khoảng năm 1340 đến 1344. Ông là một tác giả người Anh, nhà thơ, triết gia, quan chức (Courtier) và Diplomat.Ông cũng được gọi là cha đẻ của văn học Anh.
Tôi nên bắt đầu bài luận của mình như thế nào?Hãy xem những cách phổ biến này để bắt đầu một bài luận:.. Chia sẻ một sự thật gây sốc hoặc thú vị .. Đặt một câu hỏi.. Kịch tính một cảnh .. Khởi động nó với một báo giá .. Nêu luận án của bạn trực tiếp .. Chọn đúng giai điệu cho bài luận của bạn .. Khi bạn bị mắc kẹt, làm việc ngược .. Chủ đề tốt nhất để viết bài luận là gì?Bài luận chủ đề về bản thân.. Gia đình tôi.. Bạn thân của tôi.. Sở thích của tôi.. Mẹ tôi.. Cha tôi .. Giáo viên yêu thích của tôi.. Mục tiêu của tôi trong cuộc sống .. Trò chơi yêu thích của tôi - cầu lông .. |